Na początku kwietnia 2022r. klasa I b w ramach projektu Mali Matematycy realizowanego dzięki Programowi Uniwersytet Dzieci w Klasie zrealizowała dwa dwugodzinne zajęcia: ” Jak można mierzyć czas?” i „Ile papieru jest w rolce?”.
Na pierwszym z nich dzieci obejrzały film zaplanowany w scenariuszu zajęć, który przybliżył uczniom różne sposoby pomiaru czasu przez ludzi w epokach, kiedy nie znano jeszcze zegarów. Uczniowie poprzez Internet poznali różne rodzaje zegarów słonecznych, a następnie z pomocą nauczyciela, zbudowali klasowy zegar słoneczny. Szczęśliwie w tym dniu była słoneczna pogoda i klasowy zegar słoneczny działał bez zarzutu. Dzieci odmierzały również czas za pomocą wspólnie wykonanych wahadełek, które odmierzały czas podskoków, stania na jednej nodze itp.. Bardzo dużo radości dała dzieciom praca w grupach, podczas której dzieci wykonywały klepsydry odmierzające różny czas. Klepsydry wykonane były według instrukcji z małych, plastikowych butelek i wypełnione były ryżem. Uczniowie wykorzystali samodzielnie wykonane klepsydry do ćwiczeń i zabaw np. mierzyli czas odmierzany przez klepsydry stoperem, porównywali je, odmierzali czas wyścigu maskotek. Zajęcia bardzo podobały się uczniom, dostarczyły im wielu nowych wiadomości i stworzyły okazję do twórczego działania.
Na początku drugiego zajęcia uczniowie uczestniczyli w zabawie, dzięki której mogli doświadczyć, że istnieje różnorodność miar i że można mierzyć rzeczy w różny sposób. Dzieci samodzielnie ustawiały się według wzrostu, a potem długości włosów. Następnie otrzymały kawałki papiery toaletowego równej długości i wymyślały, w jaki sposób mogą je zmierzyć bez pomocy linijki. Pomysłów było wiele, a potem była ich realizacja i dobra zabawa. Uczniowie pomagali sobie wzajemnie mierząc kawałki papieru palcami, dłonią, sznureczkiem, kredką, strugaczką itp. Kolejne zadanie polegało ma zmierzeniu wybraną miarką długości papieru z całej rolki wybraną miarką. Zdecydowano, że miarą tą będą kroki. Każdy uczeń samodzielnie odmierzał krokami długość papieru, a potem była dyskusja, dlaczego prawie każdemu wyszedł inny wynik i próba wyjaśnienia przyczyny. Zajęcia bardzo zaciekawiły dzieci, pobudzały ich do myślenia i stwarzały sytuacje do współpracy w mniejszych i większych grupach.
Małgorzata Rochacka